Mentoren staan vaak dichter bij leerlingen dan de decaan. Daardoor kunnen zij leerlingen makkelijker begeleiden bij de studiekeuze. Docent Tim Schipper deed mee aan de mentortraining ‘Studeren in het hoger onderwijs’ vanuit het samenwerkingsverband vo-ho.
De meeste leerlingen van Tim Schipper (docent geschiedenis op het VAVO Rijnmond College) willen maar één ding: hun diploma halen en doorstromen. Als mentor wil hij ze daarbij graag begeleiden.“Hoe beter de leerling weet wat hij als vervolgopleiding gaat doen, hoe gemotiveerder hij is om het examen te halen. Nogal wat leerlingen zijn in het reguliere onderwijs tegen obstakels aangelopen. Een helder perspectief kan dan enorm helpen.” Een gedeelte van zijn leerlingen heeft nog geen flauw idee van een vervolgstudie, merkt hij. Als mentor heeft hij makkelijker toegang dan een decaan. “We kennen de leerling vaak veel beter. Dan ga je ook makkelijker het gesprek aan. Je vraagt bijvoorbeeld even na hoe het op de meeloopdag was.”
Kennis opfrissen
Hij deed daarom graag mee aan de korte mentortraining over studeren in het hoger onderwijs. Fijn om zijn kennis op te frissen, vindt hij. “Vanwege mijn eerdere bijbaan op de Erasmus Universiteit wist ik wel het een en ander over universitaire studies”, zegt Schipper. “Maar mijn havo-leerlingen zijn vooral gericht op hbo-studies. Daar wist ik veel minder van.”
De training is ontwikkeld door de werkgroep LOB van het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’. Renske Krijger-den Hartog is coördinator van deze werkgroep. De mentor speelt een steeds belangrijker rol bij de studievoorlichting, signaleert zij. En terecht, want hij kent de leerlingen het beste. “De mentor kan kwaliteiten, motieven en valkuilen van de leerling verbinden aan een studiekeuze. Daardoor komt de leerling makkelijker op de juiste plek terecht.”
Online studievoorlichting
Vrijwel alle Rotterdamse instellingen in het hoger onderwijs hebben een bijdrage geleverd aan de training. “Daardoor is de training best een compleet verhaal geworden”, zegt Renske. “We konden ook vertellen hoe de studievoorlichting nu online plaatsvindt. Heel actueel dus.”
Schipper vindt dat hij bij deze training vooral meer overzicht heeft gekregen. “Ook heb ik meer gehoord over interessante nieuwe mogelijkheden, zoals het associate degree (tweejarige hbo-opleiding met een praktische opzet). Ook het lijstje met doorverwijzingen naar websites is handig. Dat lijstje kan ik nu direct naar een leerling sturen.”
Tips van Tim Schipper voor mentoren in het voortgezet onderwijs:
Niet deelgenomen aan de mentortraining? En wil je graag meer weten over de mogelijkheden om toch de mentortraining nog te volgen? Neem dan contact op met Renske Krijger-den Hartog
Tekst: Sigrid van Iersel