Met deze terugblik delen we het materiaal en de opbrengsten van de online werkconferentie op 8 maart jl. in het kader van het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’. Wij versturen deze terugblik naar alle contactpersonen binnen het vo-ho netwerk. Deel deze met je collega’s.
De werkconferentie bood een afwisselend programma. In het plenaire deel gaf Eveline Crone een inspirerende lezing over het puberende brein en de effecten van Corona op de ontwikkeling van jongeren. Daarna konden de deelnemers kiezen uit vijf deelsessies.
Hieronder vind je de link naar de video-opname van Eveline Crone en alle presentaties en materiaal van de deelsessies.
Graag tot ziens bij de inspiratiebijeenkomst op 2 juni! Van 15.00-17.00 uur. Noteer alvast deze datum in je agenda.
Wil je meer informatie? Mail ons via: samenwerkingvo-ho@hr.nl, dan nemen we contact met je op.
Met vriendelijke groet,
namens het samenwerkingsverband vo-ho,
Ellis Wertenbroek en Carla Spek
programmaleiders
www.aansluiting-voho010.nl
Plenaire deel
Het puberbrein door de ogen van pubers – Eveline Crone
Eveline Crone is hoogleraar Ontwikkelingsneuro-wetenschap in de Maatschappij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar lezing gaat zij onder andere in op de effecten van Corona op de ontwikkeling van jongeren en de rol van het puberbrein in de transitie naar het hoger onderwijs. Bekende boeken van haar zijn: 'Het puberende brein' en 'Het sociale brein van de puber'. Zie de video-opname van de presentatie of de presentatie.
Het samenwerkingsverband vo-ho in een notendop
De programmaleiders nemen je mee in het verhaal van het samenwerkingsverband vo-ho en geven je een overzicht van de laatste ontwikkelingen. Zie de presentatie.
De deelsessies
Deelsessie 1: Van woorden naar daden!
Niet alle leerlingen/studenten zijn even talig. Ongewild kan taalgebruik ook drempels opwerpen. Hoe kun jij er in je vak aan bijdragen dat leerlingen/studenten taalvaardiger worden? In deze deelsessie krijg je inclusieve werkvormen, handige tools, feedbacktips en praktische strategieën aangereikt, die je direct kunt inzetten in je vakles. Zie de presentatie.
Deelsessie 2: Hoe help jij jongeren aan de best mogelijke toekomst na de coronapandemie?
In deze workshop ga jij aan de slag om wetenschappelijke kennis en ervaringen in het onderwijs om te zetten in een actieplan waarbij je jongeren helpt aan een betere toekomst na de coronapandemie. De workshop focust zich op drie thema’s: motivatie, mentale gezondheid en zelfbeeld en sociale relaties en je inzetten voor anderen. Zie de presentatie en de notes.
Deelsessie 3: Profielkeuze en de vakles
Voor leerlingen is het kiezen van een profiel en een vervolgopleiding een belangrijke stap in hun schoolloopbaan. Decanen en mentoren ondersteunen leerlingen bij het vinden van een passend profiel en vervolgopleiding. Kan een docent Mens en Maatschappij, Duits of wiskunde een bijdrage leveren aan LOB? Zie de presentaties: Op eenvoudige wijze LOB integreren in vaklessen, LOB in de vakles wiskunde met verslag en Ontwikkeling toolkit profielkeuze en de Leerdoelenlijn LOB.
Deelsessie 4 - deel 1: Doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden vo-ho
Leerlingen vinden het vaak lastig om zelfstandig een profielwerkstuk (PWS) te maken. Door vaardigheden en onderzoek doen al eerder een plek te geven in het curriculum raken leerlingen bekend met de aanpak. Wolfert Lyceum laat zien hoe PWS nieuwe stijl vanaf klas 2 wordt vormgegeven. De opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Rotterdam licht toe hoe onderzoek en onderzoeksvaardigheden terugkomen in het curriculum van de propedeuse. Zie de presentatie.
Deelsessie 4 - deel 2: Ontwikkelen leerlingentool en docentenprofessionalisering
Het samenwerkingsverband vo-ho heeft een Leerlinghandleiding PWS (projecthandleiding en werkboek) en Docentenhandleiding PWS ontwikkeld. Het is nu tijd voor een volgende stap: een mooie tool ontwikkelen voor leerlingen én docenten ondersteunen middels professionalisering om zo het PWS naar een hoger niveau te tillen. Dit doen we graag in een samenwerking tussen vo en ho. Zie de presentatie.
Deelsessie 5: Krijgen vaardigheden de plek die ze verdienen?
Vaardigheden spelen een belangrijke rol in de overgang van het voortgezet naar het hoger onderwijs. Welke rol is weggelegd voor directie, teamleiders en docenten (in zowel het vo als ho) bij de implementatie van vaardigheden in het onderwijs? Hoe kan het vaardighedenraamwerk ingezet worden bij het opzetten of vernieuwen van het vaardigheidsonderwijs bij jou op school? Zie de presentatie.
Noteer alvast de volgende datum:
-02 juni | Inspiratiebijeenkomst
Mail ons via: SamenwerkingVO-HO@hr.nl
Word lid van: Linkedin-groep samenwerkingsverband vo-ho www.aansluiting-voho010.nl