Het samenwerkingsverband vo-ho is in het najaar van 2022 gestart met de WERKplaats Aansluiting vo-ho, waarbij scholen en opleidingen in de regio Rijnmond in gezamenlijkheid gefaciliteerd aan innovatieve ontwikkelingen kunnen werken die een duurzame plek binnen de instellingen krijgen. Scholen en instellingen die aangesloten zijn bij het samenwerkingsverband vo-ho kunnen gebruik maken van de producten, kennis en ervaringen die opgedaan zijn binnen het experiment om zo de aansluiting vo-ho op hun eigen school of opleiding te verbeteren.
Thema: Taalvaardigheid
Van scholier naar student blijkt in de praktijk een hele stap. Taalbeheersing speelt in de overgang van het voortgezet naar het hoger onderwijs een belangrijke rol, want die blijkt een voorwaarde te zijn voor het studiesucces van de student. Taalvaardigheid is van belang bij het leren voor een beroep en bij het vormen van de eigen professionele identiteit in de wereld van de 21e eeuw. Om een opleiding met succes te doorlopen hebben studenten academische taal- en denkvaardigheid nodig. Taalvaardigheid speelt namelijk een grote rol bij kennisuitwisseling, toetsing, andere vaardigheden en toepassen. Het is dus belangrijk om de gevraagde beroepscompetenties te realiseren. Studenten moeten strategieën kennen en kunnen toepassen om langere, moeilijkere teksten te doorgronden. Daarvoor moeten ze inzicht hebben in tekststructuren, hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden, betekenis uit de context kunnen afleiden, bronnen beoordelen en mening vormen. Ook moeten ze logische, samenhangende teksten kunnen schrijven.
Studenten die het vo afgerond hebben, zouden voldoende taalvaardig moeten zijn om een opleiding in het hoger onderwijs te volgen. Maar het afgelopen decennium werd duidelijk dat het taalniveau van sommige instromende studenten niet voldoet aan wat er van hen verwacht wordt bij de start in het ho. Een reden daarvoor kan zijn dat dat docenten in het hoger onderwijs te hoge verwachtingen hebben van de taalvaardigheid van instromende studenten. Het kan ook zijn dat het voortgezet onderwijs focust op andere taalcompetenties dan het ho verwacht. In ieder geval blijkt een opleiding voor sommige studenten hierdoor steeds vaker een brug te ver. Zowel aan het begin van de opleiding als later, als ze moeten aantonen bepaalde communicatiecompetenties (en algemene competenties) te beheersen.
Binnen het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ heeft de werkgroep Nederlands/communicatie verschillende publicaties geschreven en activiteiten ontwikkeld of is deze aangesloten bij belangrijke initiatieven als Heel Rotterdam Leest. Binnen de WERKplaats vo-ho bieden we drie voorgekookte experimenten taalvaardigheid aan:
Voor meer informatie klik HIER.
Naast deze voorgekookte experimenten bieden wij ook voorgekookte experimenten PWS-doorlopende lijn (onderzoeks)vaardigheden, Ho-vaardigheden en vrije experimenten aan!
Aanmelding experiment WERKplaats Aansluiting vo-ho
Wil je meedoen in de WERKplaats Aansluiting vo-ho? Via de link hierboven vind je de voorwaarden voor deelname en het aanvraagformulier. Mail je ingevulde formulier en de begroting vóór 17 december (ronde 2) naar Carla Spek: c.a.spek@hr.nl en Ellis Wertenbroek: e.j.m.wertenbroek@hr.nl. Of neem eerst contact op om te overleggen of advies te vragen over je experiment.