Ondernemers in de dop: zo ziet economiedocent Ruud de Kort zijn leerlingen graag. Hij doet er daarom alles aan om Bedrijfseconomie (BE) onder hun aandacht te brengen.
Voor Ruud de Kort van Lyceum Schravenlant in Schiedam is het zonneklaar: leerlingen hebben veel meer aan BE (voorheen M&O) dan aan het vak economie. Niet alleen voor leerlingen die na de middelbare school een economische opleiding willen volgen, maar voor iedereen die ooit in de toekomst bedrijfsleider wil worden.
Ook voor mensen die in de toekomst voor zichzelf willen beginnen is Bedrijfseconomie waardevol. Ondernemer, dat ben je nogal snel, vindt Ruud. “Ik wijs leerlingen erop dat ze als schoonheidsspecialist, kapper of chirurg straks óók een zaak te runnen hebben.”
Ondernemerschap
Ruud was ooit zelf ondernemer – hij had een softwarebedrijf – en vindt het ondernemerschap de ideale manier om zelf te bepalen wat je wilt. Die boodschap wil hij graag doorgeven. “Eigenlijk zijn dat meer levenslessen. Ik ben geen docent geworden om boeken voor te lezen, maar om deze passie door te geven.”
Ruud wil dat bij de profielkeuze het aandeel BE zo groot mogelijk wordt. Veel 14- en 15-jarigen staan daar nog niet echt voor open, merkt hij. “Een toekomst als ondernemer hebben ze vaak niet in het vizier. Bovendien ervaren leerlingen Bedrijfseconomie als een lastig vak. We gaan best diep in op het lezen van een balans en hoe je daar conclusies uit trekt.”
Belang van rekenen
Daarom vertelt hij in havo-3 uitgebreid over de mogelijkheden van BE. Om leerlingen voor te bereiden op hun keuze neemt hij bovendien testen af. “Als daar geen ondernemende eigenschappen uit naar voren komen, dan kunnen leerlingen beter wat anders kiezen”, vindt hij. “Ook hamer ik op het belang van rekenen. Als je bij dit vak de btw niet kunt uitrekenen, heb je wel een probleem.”
Gelukkig groeit het aantal geïnteresseerden, ziet Ruud. Voorheen had Lyceum Schravenlant 8 tot 9 leerlingen die Bedrijfseconomie kozen, nu zijn er twee tot drie klassen.
Een van hen is Daniëlle Klok, die nu in havo-4 zit. “Dat Bedrijfseconomie nodig is als je een bedrijf wilt starten, sprak me wel aan. Ik weet niet of ik dat wil, maar ik leer bij dit vak wel dingen die ik later tegen ga komen. Hoe je een eigen bedrijf start bijvoorbeeld en hoe je de kosten voor een verzekering berekent.”
Goede aansluiting
Onderzoekscijfers van Hogeschool Rotterdam laten zien dat BE een cruciale rol speelt bij een goede aansluiting naar het hoger onderwijs. Studenten die op de havo dit vak hebben afgerond, vallen bij 11 van de 12 economische opleidingen minder vaak uit dan studenten die alleen examen hebben gedaan in economie. Bij 7 van de 12 economische opleidingen van Hogeschool Rotterdam halen studenten met BE vaker hun propedeuse binnen 1 jaar dan studenten die alleen economie als examenvak hadden.
Het Samenwerkingsverband vo-ho wil daarom dat alle vo-scholen hun leerlingen de mogelijkheid bieden om BE te kiezen. Bovendien streven zij ernaar dat iedere instromer op een economische hbo-opleiding examen gedaan heeft in BE. Niet omdat het een instroomeis is, maar omdat ze de voordelen van BE inzien.
Salarisstrookje
Ruud de Kort sluit zich daar helemaal bij aan. “Ondernemerschap is voor veel beroepen interessant en daarmee ook de keuze voor BE. Als je goed bent in een bepaald vak kun je als ondernemer goed geld verdienen. Vergelijk even het salarisstrookje van een elektricien die in dienst is en het inkomen van een zelfstandige vakman, zeg ik tegen mijn leerlingen. Heel verhelderend.”
Tips voor docenten en decanen in het vo:
Tips voor docenten in het hbo: