Het LOB-cv geeft helder inzicht in de motivatie en verwachtingen van de aankomende student. Voor scholieren, studenten én opleidingen is het daarom een handig hulpmiddel in het keuzeproces.
Na de allereerste toetsweek - ongeveer na de eerste 100 studiedagen - zitten sommige studenten er helemaal doorheen. Ze hebben slechte cijfers gehaald en zien hun studie niet meer zitten.
Dat is het moment dat Henriëtte Versprille en haar collega’s van Hogeschool Rotterdam de studenten nog eens aansporen om in te loggen op hun LOB-cv. Ze hebben dit digitale instrument in het voortgezet onderwijs ingevuld om zich te oriënteren op een studie. Het LOB-cv is gratis te gebruiken en de gegevens blijven altijd oproepbaar.
Handig, want daardoor kunnen ze op dit lastige moment terughalen wat hun eerdere verwachtingen waren. “Ze lezen dan terug wat hun motivatie was voor hun studiekeuze. Dat helpt om op moeilijke momenten door te zetten.”
Meer focus
Henriëtte Versprille is docent, coach en stagecoördinator bij de opleiding Elektrotechniek van Hogeschool Rotterdam. Elektrotechniek ging als een van de eerste opleidingen het LOB-cv toepassen bij de studiekeuzegesprekken met aankomende studenten.
Dat gebeurt nog steeds, met veel enthousiasme. “Met de gegevens uit het LOB-cv kunnen we ons beter voorbereiden op dat gesprek”, geeft ze aan. “Daarmee brengen we meer focus aan en kunnen we gericht vragen stellen aan studenten.”
Activiteiten van leerlingen
Het LOB-cv is daarbij een goede manier om te checken of en hoe de leerling zich georiënteerd heeft op zijn studiekeuze. Allereerst voor scholieren zelf, want hierdoor hebben zij een handig houvast waarover ze eigenlijk over na moeten denken bij het maken van een keuze.
Versprille: “Een van de vragen is: wat voor vakken denk je te krijgen bij een opleiding? Dan zie je dat de meest serieuze studenten dat opzoeken op onze website. Ook hun begeleiders zien in één oogopslag hoe actief hun leerlingen zijn geweest met open dagen en meeloopdagen.”
Bruggetje naar het ho
Voor de opleidingen is het een mooi instrument om een bruggetje te leggen tussen het voortgezet onderwijs en het mbo met het hoger onderwijs, vindt Versprille. “Sommige aankomende studenten hebben moeite met wiskunde. We weten dat het de moeite waard is om daarop door te vragen, want wiskunde kan een breekpunt zijn bij onze opleiding.”
Ook zijn er best veel studenten met dyslexie. “We vragen meteen of ze behoefte hebben aan bepaalde voorzieningen, zodat we ze vroegtijdig kunnen verwijzen.”
Bij aanvang zit vrijwel iedere student vol met goede voornemens over zijn studie, vervolgt ze. “De vraag is of je die motivatie ook voldoende is bij tegenslag en teleurstellingen. Of ze energie hebben gestoken in hun studiekeuze, dat is daarbij een goede graadmeter.”
“We weten ook dat mensen met alleen wiskunde A het heel moeilijk krijgen op deze opleiding”, vervolgt ze. “Het is niet onmogelijk, maar het wordt wel echt zwaar. Dan weten we dat we extra goed door moeten vragen op hun motivatie.”
Zo nodig bieden ze studenten alternatieve keuzemogelijkheden aan in dat gesprek. “Wij zijn een vrij kleine opleiding met zo’n honderd aankomende studenten. Dat mogen er best meer zijn, maar we willen vooral studenten die goed op hun plek zitten.”
Tips van Henriëtte Versprille over het LOB-cv:
Het LOB-cv is ontwikkeld door de werkgroep LOB van het programma ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’. Er zijn lesbrieven over LOB ontwikkeld, waarvoor je je hier kunt aanmelden: https://aansluiting-voho010.nl/thema-s/lob/lob-lesbrieven
Meer informatie: kijk op lob-cv.nl of stuur een mail aan r.e.den.hartog-krijger@hr.nl.
Tekst: Sigrid van Iersel