Ondanks een frisse start na de zomer hebben de eerste havisten het hbo ondertussen alweer verlaten. Wat hadden we op het vo of hbo anders of beter kunnen doen om dit te voorkomen? Op de werkconferentie op 5 maart werken we samen met collega’s uit vo en hbo aan deze en andere vraagstukken om de aansluiting havo-hbo te verbeteren.
Tijdens de werkconferentie van 5 maart zijn jij en jouw collega’s meer dan welkom om opnieuw concrete stappen te zetten in het realiseren van de gezamenlijke ambities voor de verbetering van de overgang vo-hbo. Jouw inbreng is hierbij essentieel. We hopen je dan ook als deelnemer te mogen begroeten.
We hebben het onderstaande programma samengesteld dat zowel voor docenten, schoolleiders, teamleiders, studieloopbaancoaches, mentoren als voor decanen interessant is. Er is voldoende mogelijkheid om je collega’s uit het vo en hbo te ontmoeten en je te laten inspireren.
Graag tot 5 maart!
Programma
14.00 - 14.15 uur Inloop met koffie en thee
14.15 - 14.25 uur Welkom door de stuurgroep
14.25 - 14.55 uur ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’: nieuws vanuit de samenwerking en de projectgroep
14.55 - 15.00 uur Pauze en verplaatsen naar de workshops
15.00 - 16.30 uur Workshops:
16.30 uur Borrel
Meld je aan!
Je kunt je aanmelden via deze link
Omschrijving workshops
De alledaagse praktijk van taalbeleid is weerbarstig. Vanuit de context van hun eigen vo-school/hbo-opleiding vertellen twee gastsprekers over hun ervaringen hiermee. Een taalbeleid dat gedragen wordt door alle medewerkers van een school. Dat is niet eenvoudig. Het Groen van Prinstererlyceum is momenteel zijn taalbeleid nieuw leven in aan het blazen: Wat hebben ze in het verleden gedaan? Wat doen ze nu? En waar lopen ze tegen aan? Het Instituut voor Gezondheidszorg is aangesloten bij het project Taal en Studiesucces van Hogeschool Rotterdam. De gastspreker, tevens auteur van de publicatie ‘Vo-hbo: aan de slag met taalbeleid!’, vertelt over de stappen die er binnen het instituut worden gezet om tot taalbeleid te komen. Na de twee presentaties is er gelegenheid voor het delen van ervaringen en ideeën.
Voor wie: docenten vo en hbo, coördinator taalbeleid, teamleiders, onderwijsmanagers en beleidsmedewerkers
Vo-hbo: aan de slag met profielwerkstuk en (onderzoeks)vaardigheden!
Het is van belang dat vo-leerlingen goed worden voorbereid op de overstap naar het hbo. Dat ze voldoende bagage meekrijgen om succesvol te kunnen zijn in hun vervolgstudie, zowel op het gebied van kennis als van vaardigheden. Het profielwerkstuk kan gezien worden als de scriptie in het vo en het examen van de (hbo-)vaardigheden. Na een korte, plenaire inleiding over de activiteiten van de werkgroep PWS-doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden kunnen de deelnemers kiezen uit de workshop Profielwerkstuk-doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden of workshop hbo-vaardigheden.
Het Develsteincollege ontwikkelt in samenwerking met Hogeschool Rotterdam een docentenhandreiking PWS en een professionaliseringstraining voor PWS-begeleiders. De deelnemers aan deze workshop worden meegenomen in de keuzes die tot nu toe zijn gemaakt voor de inhoud en vorm van de handreiking. Ook kunnen de deelnemers ter plekke meedenken over het vervolg. Aan het einde van het schooljaar zal het ontwikkelde document beschikbaar zijn voor alle vo-scholen die betrokken zijn bij het convenant.
Voor wie: docenten vo en hbo, PWS-begeleiders en -coördinatoren, teamleiders
Vaardigheden nemen binnen het onderwijs een steeds grotere plek in, in het onderwijs van vandaag.
De ontwikkelteams en de ontwikkelscholen binnen Curriculum.nu werken gezamenlijk aan een toekomstgericht curriculum. Binnen een toekomstgericht curriculum speelt de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben een grote rol. In het afgelopen en huidige onderwijsdebat en op scholen is er een toenemende aandacht voor vaardigheden die leerlingen goed voorbereiden op deelname op vervolgopleidingen en in de maatschappij. Afstemming tussen vo en hbo over deze vaardigheden is van groot belang.
In de publicatie “Aandacht voor vaardigheden in het voortgezet onderwijs” (juni 2017) zijn de volgende 7 op het hbo verwachte vaardigheden, te weten:
Taalvaardigheid Nederlands (lezen, spreken, luisteren en schrijven), Taalvaardigheid Engels (lezen, spreken, luisteren en schrijven), Samenwerken, Studie- en informatievaardigheden, Probleemoplosvaardigheden, Digitale vaardigheden en Maatschappelijke vaardigheden
Vragen waar wij antwoord op proberen te krijgen in deze workshop zijn:
Na deze vragensessie maken we vervolgafspraken wie met welke onderwerpen verder zal gaan.
Voor wie: docenten vo en hbo, PWS-begeleiders en -coördinatoren, teamleiders
De ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en studenten bepaalt in hoge mate de kans op hun studiesucces. Een leerling of student die taalvaardiger is, leest bijvoorbeeld sneller, leert sneller, kan zich beter uitdrukken en maakt toetsen daardoor beter.
Een aantal vo-docenten heeft de handschoen opgepakt en werkt aan een stappenplan om meer aandacht aan taal in alle vakken te geven. Elke docent wil toch betere resultaten en meer aandacht en actie in de les? De didactiek van TOL geeft daarvoor mooie handvatten die in elk vak toepasbaar zijn.
De werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven neemt je in deze workshop mee in de TOL-wereld en inspireert je om samen met je collega’s met TOL aan de slag te gaan.
Voor wie: álle docenten uit vo en hbo, dus nadrukkelijk ook voor docenten van andere vakken dan Nederlands/communicatie.
Vorig jaar heeft de werkgroep de Rotterdam Business Case ontwikkeld. Dit is een praktische opdracht, die representatief is voor de propedeusefase in het hbo, waarin verschillende werkvormen aan de orde komen en die helpt om inzicht te krijgen in de verschillende domeinen binnen de economische sector.
Tijdens deze workshop gaan we praktijkervaringen delen over de Rotterdamse business case. Daarnaast wisselen we van gedachten over o.a. de huidige opzet van de handleiding, de consultancymiddag en regiofinale. Met elkaar beoordelen we of de verschillende onderdelen voldoen aan onze verwachtingen en of we het doel bereiken dat we voor ogen hebben.
Tenslotte worden jullie bijgepraat over het onderzoek waar de werkgroep mee bezig is. Hierin proberen we de volgende vragen te beantwoorden:
Voor wie: docenten uit het economisch domein (hbo) en docenten M&O en/of economie (vo)
die reeds hebben deelgenomen aan de Rotterdamse Business Case OF overwegen deel te gaan nemen (docenten die nog geen ervaring hebben met de case kunnen vooraf de FACTSHEET lezen via https://aansluiting-voho010.nl/download/factsheet-rotterdamse-business-case )
Bij de vorige werkconferentie bleek dat het opzetten van een professionaliseringsbijeenkomst vanuit het hbo voor mentoren op het vo een goede toevoeging zou zijn in de verbeteren van de aansluiting vo-hbo. Onlangs heeft een dergelijke pilot-bijeenkomst plaatsgevonden. In deze workshop bespreken we de ervaringen hierbij en gaan we graag samen met jou (mentoren, decanen en betrokkenen bij het hbo) op zoek naar het ideale aanbod: wat hebben mentoren op het vo nodig van het hbo om hun leerlingen optimaal te kunnen begeleiden bij zijn of haar studiekeuzeproces? Hoe ziet dit ideale aanbod er uit en wie heeft hierbij welke rol en verantwoordelijkheid?
In de workshop wordt daarnaast kort de mogelijkheid geboden om ervaringen, inspirerende voorbeelden en eventuele knelpunten uit te wisselen over het LOB-cv. Het LOB-cv is een instrument dat binnen het samenwerkingsverband is ontwikkeld met de ambitie om een doorlopende leerlijn LOB/SLC te realiseren tussen het vo en hbo. Het LOB-cv is twee jaar geleden in gebruik genomen. De leerlingen vullen het zelf op school of thuis in. Bij een groot aantal opleidingen in het Rottterdamse hbo wordt er bij de intakegesprekken/studiekeuzecheck aandacht aan besteed.
Voor wie: mentoren, decanen en andere betrokkenen bij LOB op het vo, loopbaanbegeleiders, studieloopbaancoaches en andere belangstellenden op het hbo
Wiskunde stand van zaken
De werkgroep Wiskunde verzorgt deze keer geen reguliere workshop. Afgelopen jaren is er veel input opgehaald en de werkgroep wil deze middag gebruiken om een start maken met het bundelen van deze input in een handreiking voor docenten wiskunde vo en hbo. In deze handreiking willen we inzage geven in de wiskunde-onderwerpen die belangrijk zijn in het eerste jaar bij de technische opleidingen en worden ook de eerder geformuleerde aanbevelingen, vragen van leerlingen en succesvolle voorbeelden opgenomen. Als u een concrete bijdrage wilt leveren aan deze handreiking neem dan contact op met Marion Schiffers, projectleider werkgroep Wiskunde mschiffers@codarts.nl of Carla Spek c.a.spek@hr.nl
Met vriendelijke groet,
Henrike Knippenberg
Projectleider samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
M: