Met deze tussentijdse terugblik delen we het materiaal en de opbrengsten van de online bijeenkomsten tot nog toe in het kader van het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’. Op 14 september vond de schoolleiders-/managersbijeenkomst plaats en op 14 oktober de werkconferentie. Het jaar 2021-2022 met het thema ‘Aansluiten in de praktijk´ is wat ons betreft goed gestart.
Tijdens de schoolleiders-/managersbijeenkomst stond centraal hoe je visie en ambities ten aanzien van aansluiting vo-ho concreet vormgeeft. Zie hier een impressie van Ton Bestebreur, lid Raad van Bestuur vo-koepel CVO en Ron Bormans, voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam. In het panelgesprek werden leidinggevenden vanuit het vo en ho bevraagd over hun ambities en het concretiseren van het verbeteren van de aansluiting vo-ho. Aan het woord kwamen Yuri Schneider, teamleider havo Montfort College, Peter Legierse, teamleider havo Hoeksch Lyceum, Linda Driever, coördinator havisten competent Hoeksch Lyceum, Maarten van Ogtrop, directeur Rotterdam Mainport Institute Hogeschool Rotterdam en Jennifer Swint, teamleider opleiding Social Work Hogeschool Inholland.
De werkconferentie bood een afwisselend programma met in het plenaire deel een inspirerende spreker die ons meenam in zijn persoonlijke verhaal en aangaf hoe iedereen studiesucces kan behalen. Daarna konden de deelnemers kiezen uit vijf deelsessies. Hieronder vind je de presentaties.
Graag tot ziens bij de werkconferentie op 8 maart en de inspiratiebijeenkomst op 2 juni!
Met vriendelijke groet,
namens het samenwerkingsverband vo-ho,
Ellis Wertenbroek en Carla Spek
programmaleiders
Plenaire deel
‘Studiesucces is iets wat iedereen kan behalen’ – Zeyad Al Mumar
Zeyad Al Mumar is vierdejaars student Bedrijfskunde aan Hogeschool Rotterdam. Hij zet zich al jaren in om het onderwijs te verbeteren en studenten en docenten verder te helpen. Hij is hoofd-peercoach, studentvoorlichter en hij neemt deel aan ‘student voice’, een platform waarin studenten hun ervaringen met docenten delen om vorm te geven aan beter onderwijs. Hij blogt over studietips en is de auteur van het recent verschenen boek: Word de student van het jaar. Tijdens zijn presentatie neemt hij het publiek mee in zijn (persoonlijke) verhaal. Zijn motto is: ‘Studiesucces is iets wat iedereen kan behalen. Als ik het kan, dan kan jij het ook.’
Klik hier voor de presentatie.
De deelsessies
Leerlinghandleiding en Docentenhandleiding Profielwerkstuk: het antwoord op jouw vragen!
Het PWS naar een hoger niveau tillen kan met de nieuwe Leerlinghandleiding PWS (projecthandleiding en werkboek) en Docentenhandleiding PWS havo én vwo. Deze documenten zijn het antwoord op vele vragen van docenten, leerlingen en opleidingen. Het profielwerkstuk is het examen van de vaardigheden in het voortgezet onderwijs, maar ook de start van de onderzoeksvaardigheden in het hoger onderwijs.
Klik hier voor de presentatie
De leerlijn Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB)
In deze deelsessie wordt de spiksplinternieuwe leerlijn LOB gepresenteerd en de toepassing in de praktijk van de klas besproken. Voor de vijf loopbaancompetenties kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken is een leerdoelenlijn uitgewerkt voor alle leerjaren in het vo en het eerste jaar in het ho.
Klik hier voor de presentatie.
Concrete toepassingen van goniometrie, differentiëren & integreren bij technische hbo-opleidingen
Wat is de reden dat studenten veel van de aangeleerde stof op het vo vergeten, en hoe kunnen we al eerder in het leertraject “betekenis” geven aan wiskunde? Wat zijn concrete toepassingen van wiskunde die je in het technisch werkveld tegenkomt, waar je goed een casus of practicum aan kan koppelen? Drie grote onderwerpen uit het voortgezet onderwijs worden besproken.
Klik hier voor de presentatie.
Verwarrende vraagstelling vermijden
Hoe duidelijk een vraagstelling op het eerste gezicht ook lijkt te zijn, uit antwoorden blijkt nog wel eens het tegendeel. Kan de leerling/student niet lezen? Heeft hij niet goed geleerd en vult hij op goed geluk toch iets in? Of was de vraagstelling niet zo duidelijk als gedacht? Het begrijpen van een vraag of opdracht kost denkcapaciteit. Die gaat af van de capaciteit voor het vinden en formuleren van een antwoord. Hoe beter een vraag is geformuleerd, des te beter kan die worden beantwoord.
Klik hier voor de presentatie.
Werken met het raamwerk Ho-vaardigheden
Vaardigheden krijgen een steeds belangrijkere rol in het onderwijs en zo ook in de overgang van het voorgezet naar het hoger onderwijs. De uitwerking van (een deel van) de rubrics geven de niveaus aan van de vaardigheden en kunnen ingezet worden in de dagelijkse praktijk in de klas, bijvoorbeeld bij de schoolvakken, het mentoruur en het PWS.
Klik hier voor de presentatie.
Agenda
Noteer alvast de data van de conferenties in 2022:
08 mrt - Werkconferentie
02 jun - Inspiratiebijeenkomst