Op 15 maart vindt de conferentie ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho” plaats. Rondom het thema “Leren van en met elkaar’ hebben we een programma samengesteld dat zowel voor docenten, schoolleiders, teamleiders, studieloopbaancoaches en decanen interessant is.
Deze conferentie is de plek om je vakgenoten en andere collega’s uit het voortgezet onderwijs en vanuit de hogescholen te ontmoeten en verder te werken aan de ontwikkeling van producten of activiteiten die de aansluiting havo-hbo moeten verbeteren. Dat doen we deze keer aan de hand van onderstaand programma. Ons doel daarbij is om inspiratie te bieden, concrete inzichten op te doen en samen met elkaar de benodigde vervolgstappen te zetten.
We hopen op jouw komst!
Wanneer: Donderdag 15 maart, 14.00- 17.00 uur
Locatie: Calvijn Business School, Roerdomplaan 42, 3084 NM Rotterdam
Klik hier voor de routebeschrijving
Programma
14.00 - 14.15 uur Inloop met koffie en thee
14.15 – 14.25 uur Welkom
14.25 - 15.05 uur ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’: update vanuit de samenwerking
14.45-15.05 uur College Tour met havisten/hbo-studenten
15.05- 15.15 uur Pauze en verplaatsen naar de workshops
15.15- 16.45 uur Workshops (keuze voor één workshop uit onderstaande aanbod)
16.45 uur Borrel
Tijdens het plenaire gedeelte zullen we aan de hand van de vragen van de deelnemers van de conferentie een gesprek voeren met een aantal havisten en hbo-studenten. Heeft u een vraag voor het leerlingen/studentenforum? Laat het weten bij uw aanmelding.
Meld je aan!
Je kunt je aanmelden via deze link
Omschrijving workshops
HBO-Vaardigheden: Reflectie
Tijdens de voorgaande conferentie is een start gemaakt met het leernetwerk HBO-Vaardigheden. Dit leernetwerk krijgt nu een vervolg in de vorm van een workshop tijdens deze conferentie en zal vervolgens ook separaat worden voortgezet. Diegenen die zich eerder al hadden opgegeven voor dit leernetwerk zijn van harte uitgenodigd voor deze workshop HBO-Vaardigheden. Maar ook als je nog niet aangesloten was, ben je van harte welkom. Tijdens de workshop maken we afspraken voor de volgende separate bijeenkomsten van het leernetwerk.
Reflectie is het thema van deze workshop HBO-Vaardigheden. Annemieke Grootendorst van Hogeschool Rotterdam zal het eerste deel van die workshop verzorgen. Zij geeft leiding aan het programma professionele identiteit en zij zal vertellen hoe opleidingen studenten helpen te reflecteren op hun professionele ontwikkeling. Op basis van ervaringen die studenten opdoen in de beroepspraktijk en reflectie daarop, vormen studenten hun professionele identiteit. Hoe begeleid je dat als docent? In gesprek met jullie, verkent Annemiek in hoeverre de reflectie die hier plaatsvindt aansluit op de aandacht voor reflectie in het voortgezet onderwijs. Vervolgens gaan we in gesprek met elkaar over de aandacht voor reflectie in ons onderwijs en de manier waarop we dat kunnen versterken.
Voor wie: schoolleiders, teamleiders en docenten van vo-scholen die actief aan de slag zijn of willen met vaardigheidsontwikkeling en leden van het leernetwerk
Hernieuwde ‘Doorstroom in cijfers’ is bekend. Wat kan je ermee?
Leren van elkaar
Het monitoren van de doorstroom van havo naar het hoger onderwijs levert informatie op die gebruikt kan worden om gericht interventies te kunnen doen in de aansluiting van de havo naar het hbo. De laatste cijfers zijn aangevuld. Een belangrijke sleutel voor het verbeteren van de doorstroom zit in het delen van informatie en het voeren van het gesprek - op de juiste niveaus- over deze informatie.
Doorstroominformatie roept ook vaak veel relevante vragen op. Vragen die vervolgonderzoek en –acties zouden rechtvaardigen. Het afgelopen jaar zijn er op verschillende scholen bijeenkomsten georganiseerd rondom doorstroomcijfers. Wat doet jouw school ermee?
Tijdens deze workshop worden good practices aangereikt over hoe je de cijfers op je school kan inzetten. Verder zullen we samen met ontwikkelaar Maaike Bajwa kijken naar de laatste nieuwe cijfers en je daarbij vragen wat je hiermee al doet en/of zou willen doen.
Vervolgens zijn wij als werkgroep op zoek naar antwoorden op vragen als: Welke vervolgvragen roepen de cijfers bij je op? Met wie binnen je school wil je hierover graag in gesprek? Wat wil je hiermee gaan bereiken binnen je eigen school? Wat heb je dan nog nodig, of wat kan de werkgroep hierin voor jou betekenen?
Voor wie: schoolleiders, teamleiders en decanen (vo)
Structurele informatie- en docentenuitwisseling Nederlands/communicatie: hoe?
In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag hoe een goede informatie- en docentenuitwisseling tot stand kan komen. Wat kan de contactpersoon Nederlands hierin betekenen? Of een ander die de realisatie voor zijn of haar rekening neemt: de vaksectievoorzitter Nederlands, de teamleider havo, de taalcoördinator, de propedeusecoördinator? Hoe komt de informatie bij de juiste collega's terecht, welke contacten worden er gelegd, welke activiteiten opgezet? Hoe kan elke docent op een of andere wijze betrokken zijn bij de uitwisseling? En wat kan de werkgroep Informatie- en docentenuitwisseling daarin betekenen?
Structurele informatie- en docentenuitwisseling draagt bij aan een effectieve uitvoering van taalbeleid. Het doel van deze uitwisseling is te komen tot een optimale aansluiting tussen vo en hbo, waarin docenten en leerlingen/studenten zich ontwikkelen binnen de doorlopende leerlijnen taalvaardigheid en onderzoeksvaardigheden. Daarnaast draagt die uitwisseling bij aan het inzicht van docenten Nederlands/communicatie en taalcoördinatoren in het vo en hbo in elkaars onderwijsinhoud en didactiek. Ditzelfde geldt voor andere vakdocenten in het kader van inclusief en taalontwikkelend lesgeven.
Goed vormgegeven taalbeleid draagt er zorg voor dat alle docenten betrokken zijn bij informatie- en docentenuitwisseling. De publicatie “Vo-hbo: aan de slag met taalbeleid!” het onderzoeksverslag ‘Rotterdams Nederlands in het vo’ en binnenkort ook ‘Rotterdams Nederlands in het hbo’ geven concrete voorbeelden van activiteiten waarmee informatie- en docentenuitwisseling kan worden vormgegeven. Daarnaast doen deze uitgaven aanbevelingen over wat er voor nodig is om te komen tot een goede uitwisseling.
Voor wie: de contactpersonen Nederlands/communicatie voor het project ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’ (vo en hbo), vaksectievoorzitters Nederlands en teamleiders havo (vo), en taalcoördinatoren en propedeusecoördinatoren (hbo). En alle andere belangstellenden!
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
De werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven wil je in deze workshop kennis laten maken met zelf ontwikkeld en bestaand materiaal waarmee je inclusief en taalontwikkelend lesgeven (TOL) in praktijk kunt brengen. Er is gewerkt aan een animatiefilm en E-zine met daarin praktische voorbeelden die inspireren om met inclusief en taalontwikkeld lesgeven aan de slag te gaan. In deze workshop worden de animatiefilm en E-zine over TOL gepresenteerd en gaan we met elkaar in gesprek hoe je deze methode in je eigen lessen kunt toepassen.
De ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen/studenten bepaalt in hoge mate de kans op hun studiesucces. Een leerling/student die taalvaardiger is, leest bijvoorbeeld sneller, leert sneller, kan zich beter uitdrukken en maakt toetsen daardoor beter.
De didactiek van taalontwikkelend lesgeven geeft daarvoor mooie handvatten. Het is een manier van lesgeven waarin elke docent nadrukkelijk een rol speelt in het stimuleren en begeleiden van het proces van taalontwikkeling. Als je taalontwikkelend lesgeeft, ben je je volop bewust van de positieve rol die taal kan spelen in het leerproces, maar ook van de drempels die ontoegankelijk taalgebruik kan opwerpen.
Voor wie: alle docenten uit vo en hbo, dus nadrukkelijk ook voor docenten van andere vakken dan Nederlands/communicatie.
Hét Rotterdams PWS-model
De Docentenhandreiking Profielwerkstuk-doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden is een feit! We delen de bevindingen van de auteurs met de deelnemers van deze workshop en presenteren het door hen ontwikkelde Rotterdams PWS-model. Samen met de aanwezigen bekijken we of de elementen uit het model terugkomen in de eigen school/opleiding en waar actie op ondernomen kan worden.
Voor wie: docenten en coördinatoren die betrokken zijn bij het profielwerkstuk (vo) en onderzoeksmodules (hbo)
Tools voor taal: Rotterdamse schrijfvaardigheid
‘Ze kunnen niet schrijven!’ Een veelgehoorde klacht onder docenten in het hoger onderwijs. Terwijl collega’s in het voortgezet onderwijs zo hun best doen bij het vak Nederlands om leerlingen te leren een betogende of beschouwende tekst te schrijven op basis van documentatie. Waar gaat het mis in de aansluiting schrijfvaardigheid?
De werkgroep Doorlopende leerlijn taalvaardigheid bekeek tientallen schrijfopdrachten uit bovenbouw havo en propedeuse hbo. Niet alleen van vakken Nederlands/communicatie maar ook van zaak- en beroepsvakken. In de publicatie Tools voor taal: Rotterdamse schrijfvaardigheid zijn vele beschrijvingen en voorbeelden verzameld van de verschillende schrijfopdrachten die leerlingen/studenten in Rotterdam en omstreken kunnen treffen in hun schoolcarrière.
Tijdens de workshop vergelijken we graag met docenten van álle vakken de schrijfopdrachten die leerlingen en studenten krijgen. Zijn deze in lijn met de voorbeelden in de handreiking of vormen ze een nuttige aanvulling? Maar nog liever willen we met jullie werken aan een betere aansluiting tussen havo en hbo. Kunnen we gezamenlijk komen tot een contextrijke schrijfopdracht die in havo en in hbo ingezet zou kunnen worden?
Voor wie: alle docenten uit havo en hbo, met name niet-taaldocenten.
Vereiste voorbereiding:
- bekijk Tools voor taal: Rotterdamse schrijfvaardigheid (wordt vooraf opgestuurd),
- neem een schrijfopdracht uit jouw vak mee (verslag/essay/logboek/enz.).
Wiskunde: Concreet gemaakt!
In januari is met docenten wiskunde van de technische opleidingen van de HR gesproken over de overeenkomsten en verschillen in de aanpak en inhoud van hun wiskunde programma’s. Doel hiervan was om meer helderheid te krijgen over de invulling van het vak wiskunde en de mogelijkheden te bespreken voor een meer gezamenlijke aanpak. Naar aanleiding hiervan hebben de aanwezigen voor hun opleiding een format ingevuld met tips, specifieke toelatingseisen voor havo leerlingen, aandeel wiskunde in de propedeuse, gebruikte methodes, boeken en materialen en de belangrijkste onderwerpen voor de betreffende studierichting. In de werkconferentie bespreken we deze uitkomsten en wat er nodig is om hieraan een concreet vervolg te geven in het vo en het hbo. Geïnteresseerden kunnen na aanmelding het verslag van deze bijeenkomst opvragen en ontvangen de uitkomsten van de inventarisatie ter voorbereiding op de werkconferentie.
Voor wie: docenten wiskunde (vo), docenten wiskunde en aanverwante vakken (hbo)
8. Wat draagt de Rotterdamse Business Case bij aan de voorbereiding van havisten op het hbo? De Rotterdam Business Case is een praktische opdracht, die representatief is voor de propedeusefase in het hbo, waarin verschillende werkvormen aan de orde komen en die helpt om inzicht te krijgen in de verschillende domeinen binnen de economische sector. Afgelopen najaar hebben een vijftal scholen de casus ingezet in het onderwijs. In de vorige conferentie hebben we de ervaringen van deze eerste pilot uitgewisseld en bekeken hoe de casus een plek kan innemen in het (M&O-) programma voor 4 en 5 havo. De verbeteringen en tips zijn inmiddels doorgevoerd en in mei a.s. gaat de tweede Rotterdam Business Case van start.
In deze workshop gaan we met elkaar aan de slag met het beantwoorden van de vraag hoe de Rotterdamse Business Case zo optimaal mogelijk ingezet kan worden binnen jouw school
en binnen jouw lesprogramma. Resultaat van de workshop is een plan van aanpak voor jouw school en binnen jouw sectie voor dit schooljaar.
Voor wie: docenten M&O en/of economie (vo) en docentenuit het economisch domein (hbo)
Hoe zet ik het LOB-cv in bij een doorlopende leerlijn LOB/SLC?
Veel vo-scholen hebben het LOB-cv in gebruik en ook steeds meer hbo-opleidingen gebruiken het LOB-cv bij de studiekeuzecheck/intake en de start in het hbo. De workshop start met een korte update van het instrument, de gewijzigde functies in het mentoren-dashboard en de stand van zaken bij de hbo-opleidingen/vo-scholen. Daarna wisselen we onze ervaringen uit om ons vervolgens op te splitsen. Diegene die nog niet zo ervaren zijn met het LOB-cv kunnen meer informatie krijgen over het instrument zelf, de inzet van het LOB-cv binnen het vo of hbo en maken een start (of vervolg) met een plan van aanpak voor de implementatie van het LOB-cv binnen hun eigen school op hbo-opleiding. Diegene die het LOB-cv al gebruiken nodigen we uit om concreet met elkaar aan de slag om op basis van bestaande activiteiten/lessen en ieders ervaringen een lespakket te ontwikkelen waar bij de lessen toewerken naar input voor (de thema’s in) het LOB-cv.
Voor wie: decanen en andere betrokken bij LOB-cv (vo). Loopbaanbegeleiders, studieloopbaancoaches en andere belangstellenden (hbo)