Rotterdam – 7 april 2017: Een derde van de totale havo-instroom van de Rotterdamse ho-instellingen valt uit of switcht van opleiding. Daarmee gaat veel talent, tijd en geld verloren en met de komst van het nieuwe stelsel van studiefinanciering is dat ook financieel nadelig voor de student. Maar wat kunnen LMC scholen doen om vo leerlingen een succesvolle en soepele overstap naar het HO te laten maken en het uitval terug te dringen? Binnen het Rotterdamse programma ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ zijn bestuurders, directeuren, decanen en docenten op een speelse manier in gesprek gegaan door middel van een World Café meeting.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Bij de opening benadrukte Rob Elgershuizen, lid CvB LMC, het belang van een gezamenlijke verantwoordelijkheid: ‘Met mijn achtergrond in het hoger onderwijs en mijn huidige functie in het voortgezet onderwijs zie ik terug dat dit probleem enkel gezamenlijk kan worden aangepakt. Docentenuitwisseling kan een voorbeeld zijn’. Hilke Stibbe, projectleider van het programma, benoemde de belangrijkste knelpunten bij de doorstroom van studenten en gaf een overzicht van de verschillende programmalijnen.
Geen pasklare oplossing
Na een weergave van de doorstroomcijfers met de prestaties van de vo leerlingen in het hoger onderwijs in Rotterdam kwam een interessante dialoog op gang. De cijfers gaven inzicht in hoe de oud-leerlingen van de LMC- scholen het in het hoger onderwijs doen. Olav Rülander en Carla Spek vertelden hoe de LMC scholen ten op zichte van de andere Rotterdamse koepels presteren en hoe de LMC-scholen onderling verschillen in prestaties. Olav licht toe: ‘Uit deze cijfers spreekt geen oordeel, maar zijn een aanzet naar de dialoog om aansluiting succesvoller te maken. Want voor dit ‘wicked’ vraagstuk is er geen pasklare oplossing’.
Van lokaal naar Café
Om de deelnemers binnen korte tijd te verbinden en activeren werd met het World’s Café concept gewerkt. Deze tafeltekensessies zijn een effectieve manier om op een laagdrempelige manier een dialoog op gang te brengen. Je mag tussentijds van cafétafel wisselen om met een ander groepje verder ideeën te wisselen. Uit de gesprekken zijn vele ideeën, ontmoetingen en afspraken voortgekomen. Dit vraagstuk vraagt om een vervolg en een bredere uitrol! Misschien wel binnen iedere LMC school?
De tafel van vakinhoudelijke aansluiting
Aan tafel werd kennis en ervaringen uitgewisseld over methodes van vakken als Nederlands, wiskunde en economie/m&o. Maar ook het nut van vakgroepen, de aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden in alle vakken, activerend lesgeven en het belang van het leren gebruiken van programma’s zoals Word en Excel waren favoriete onderwerpen. Kroegbaas Carla Spek vat het geheel samen ‘De meerwaarde van kennisdeling met het hbo wordt unaniem gezien, maar is veelal organisatorisch een uitdaging. Denk aan een schoolbrede studiedag -allemaal de school uit- om docenten in de gelegenheid te stellen met hun collega’s van het hbo kennis te laten maken en hun ervaring ook weer binnen de school te kunnen delen. Dit idee wordt zeker meegenomen voor verdere uitwerking in de werkgroepen’.
Goede wijn behoeft geen krans
Hoe bereiden havisten zich voor op het hbo? Valt dit op goede manier in te passen valt in het programma? In een gezellige kroegsfeer dronken de deelnemers een glaasje wijn en werd vol enthousiasme gebrainstormd over het onderwerp. Hilke Stibbe vat het geheel samen. ‘Een idee dat ontstond is een workshop onderzoeksvaardigheden in de voorbereiding van het profielwerkstuk. Voor leerlingen, of in de vorm van een train de trainer. We kunnen studenten inzetten bij het begeleiden van leerlingen bij het profielwerkstuk en het koppelen van thema’s. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten: leerlingen maken inhoudelijk kennis met de opleidingen, studenten doen coachingsvaardigheden op en fungeren als peer coach.’
Kennis over LOB-cv
Kroegbaas Emiel Akkermans werd geïnspireerd door het gesprek aan tafel. ‘Ik zag kennis gedeeld worden en betrokkenheid en inzicht in elkaars werelden vergroten. Ik hoop op een uitnodiging van de schooldirecteuren om het café op diverse schoollocaties locatie voort te mogen gaan zetten.’
Aan tafel werden antwoorden gezocht op de centrale vraag: hoe kan je op jou school het LOB-cv inzetten en hoe is LOB georganiseerd op jou school? Het LOB-cv was bij enkele cafégasten nog nauwelijks bekend en kon zich breder onder de aandacht brengen. Een aantal ideeën bleven overeind: uitbreiding van de LOB-toolkit op de website en een module die havisten/vwo leerlingen kunnen volgen op het hbo tijdens hun VO-tijd.
Alles draait om cijfers
Bij het vergelijken van de cijfers ontstonden er verschillende vragen, stellingen en ideeën. Olav vat samen: ‘Aan tafel kwamen direct interessante hypotheses en best practices naar voren. Bijvoorbeeld dat er scholen zijn waar de doorstroomrapportages van de hogescholen niet alleen op het bureau van de decaan belanden, maar ook daadwerkelijk met de schoolleiding en in docententeams wordt geanalyseerd en besproken.’ Gebeurt dit ook bij u op school?
Naar huis met een boodschap.
Aan het einde van de middag heeft iedere deelnemer een kaart naar zichzelf geschreven. Hierop een opdracht of boodschap voor zichzelf. Over enkele weken gaan we deze kaart toezenden. Welke ideeën gaan werkelijkheid worden?