Op 8 juni vindt van 14.00-17.00 uur de tweede conferentie van dit jaar plaats in het kader van het Samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’. Dit keer op locatie Posthumalaan 90 van Hogeschool Inholland met als thema: Vo-ho: Van vaardigheden bewust, leerlingen en studenten beter toegerust.
Tijdens de conferentie plaatsen we ho-vaardigheden in de aansluiting van voortgezet (vo) naar hoger onderwijs (ho) in de schijnwerper. Uit onderzoek is gebleken dat inzetten op ho-vaardigheden cruciaal is voor studiesucces, het is van belang dat leerlingen en studenten aan hun vaardigheden werken. Naast specifieke vaardigheden gekoppeld aan een opleiding, wordt van leerlingen en studenten verwacht dat zij ook andere complexe vaardigheden (bijv. 21e-eeuwse vaardigheden, life skills) verwerven om daarmee hun professionele identiteit te ontwikkelen als voorbereiding op hun toekomst. Om de aansluiting tussen vo en ho te bevorderen, is het noodzakelijk dat leerlingen al vroeg starten met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Een mooi thema om met collega’s te verkennen en waar we samen aan kunnen werken:
Zij, maar ook andere geïnteresseerden zijn van harte welkom om de conferentie bij te wonen.
Programma
Het programma ziet er als volgt uit:
13.30-14.00 uur: inloop
14.00-14.05 uur: welkom - Carla Spek en Ellis Wertenbroek, programmaleiders samenwerkingsverband vo-ho
14.05-14.20 uur: pitches - Rowan Beijk-Huijgen (Erasmus Universiteit Rotterdam)
In 3 korte pitches wordt het volgende besproken:
1. Vaardighedenraamwerk vo-ho. Het binnen het samenwerkingsverband ontwikkelde raamwerk met bijbehorende rubrics geeft inzicht in de belangrijkste vaardigheden voor een goede transitie naar het hoger onderwijs.
2. Quickscan ho-vaardigheden. Om het vaardighedenraamwerk te kunnen vertalen naar een doorlopende leerlijn die is geborgd in het curriculum, is een tool nodig om te kunnen meten of en hoe er al aan bepaalde vaardigheden wordt gewerkt. Daarom wordt er nu binnen een van de werkplaatsen van het samenwerkingsverband gewerkt aan de ontwikkeling van een QuickScan. De uitkomsten van deze scan geven inzicht aan welke vaardigheden op welke wijze gewerkt kan worden en hoe dit verbeterd kan worden.
3. Ace yourself app. Tevens is er behoefte aan een concrete tool om vaardigheden te borgen in het curriculum. De EUR werkt samen met enkele partners uit het samenwerkingsverband vo-ho aan de ‘ace yourself app’ die ervoor moet zorgen dat leerlingen en studenten generieke skills leren die zij in verschillende contexten kunnen toepassen.
14.20 -14.50 uur: gastsprekers
Monique de Bruijn-Smolders, hogeschool hoofddocent/research lecturer Hogeschool Rotterdam en Marieke Meeuwisse, universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen en programmadirecteur van de bachelor Pedagogische Wetenschappen Erasmus Universiteit Rotterdam geven inzicht in welke vaardigheden van belang zijn voor een soepele transitie van voortgezet naar hoger onderwijs en binnen het hoger onderwijs.
Sinds 2017 werkt Monique als onderzoeker bij Kenniscentrum Talentontwikkeling. Ze richt zich daar op de follow up van haar promotieonderzoek rondom zelfregulerend leren dat bestaat uit een groot aantal zelfregulerende leerprocessen, bijvoorbeeld: plannen, het toepassen van leerstrategieën en het inschakelen van hulpbronnen. Monique licht in haar praatje graag toe hoe zij werkt aan meer onderbouwde coaching en onderwijs voor (door-)ontwikkeling van studievaardigheid van studenten, voor studentsucces en voor duurzame loopbaanontwikkeling en legt een link naar het Vaardighedenraamwerk vo-ho.
Als psycholoog en socioloog promoveerde Marieke in 2012 op haar onderzoek naar de rol van psychosociale factoren in het behalen van studiesucces van studenten met en zonder migratieachtergrond. Belangrijke thema’s in haar werk zijn diversiteit, inclusie en studentsucces. De focus in haar onderzoek is de leeromgeving, waarbinnen zij zich voornamelijk richt op de transitie naar het hoger onderwijs, de kwaliteit van interactie van studenten met medestudenten en docenten, sense of belonging, academische motivatie en succes. Haar onderzoek combineert ze met onderwijsactiviteiten en -vernieuwingen op (inter)nationaal niveau om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor diverse studenten te verbeteren.
14.50-15.10 uur: bevraging docentenpanel - o.l.v. Adrie Oosterom (Hogeschool Inholland)
Met docenten uit het vo en ho gaan we in gesprek over de aandacht voor vaardigheden in het onderwijs.
15.10-15.20 uur: pauze
15.20-16.35 uur: tafelgesprekken: 4 korte inspiratiesessies ho-vaardigheden
Deelnemers wonen de volgende 4 sessies bij (carrouselvorm), meer informatie vind je via de aanmeldknop:
1. Wiskunde en ho-vaardigheden (wiskunde) - Tanja Groenendaal (Hogeschool Utrecht en lid Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Marion Schiffers (Codarts Rotterdam)
2. Taal is cruciaal (taalvaardigheid) - Tamar Israel en Carla Spek (Hogeschool Rotterdam)
3. Het kiezen van een studie is een vaardigheid (LOB/SLC) - Marissa Driessen-de Blom en Kitty van Veen (Hogeschool Rotterdam)
4. “Mevrouw, ik stop ermee want het onderzoek loopt voor geen meter!” (profielwerkstuk-doorlopende lijn onderzoeksvaardigheden) - Rowan Beijk-Huijgen (EUR) en Ellis Wertenbroek (Hogeschool Rotterdam)
16.35-16.40 uur: afsluiting - Carla Spek en Ellis Wertenbroek, programmaleiders samenwerkingsverband vo-ho
16.40-17.30 uur: borrel
Aanmelden
Je kunt je voor deze bijeenkomst aanmelden via onderstaande link.
De bijeenkomst vo-ho vindt plaats bij Hogeschool Inholland, locatie Posthumalaan 90.
Graag zien we je tegemoet op 8 juni!
Hartelijke groeten,
ook namens het programmateam,
Carla Spek en Ellis Wertenbroek,
programmaleiders ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’
c.a.spek@hr.nl en e.j.m.wertenbroek@hr.nl
www.aansluiting-voho010.nl
Klik hier om je aanmelding door te geven
of klik hier om je direct af te melden