Oprechte belangstelling en goede communicatie. Voor Elsa van Binsbergen (Pabo, Thomas More Hogeschool) en Julia Kruit (Geneeskunde, Erasmus Universiteit) waren dat essentiële factoren voor een succesvolle start.
Beide eerstejaars zijn dik tevreden over de aansluiting met het voortgezet onderwijs, ook al is hun studie nu grotendeels online. “Ik voel me volledig thuis”, zegt Elsa.
Draad oppakken
Door ‘corona’ en een tussenjaar voor Elsa hadden beide studenten lange tijd geen studieboek meer aangeraakt. Ze vonden het dan ook spannend om in augustus de draad weer op te pakken. Zo was Elsa best nerveus, omdat ze verwachtte dat de pabo-opleiding pittig zou zijn en veel zelfstandigheid zou vragen. “Van mezelf heb ik niet zoveel motivatie en discipline.”
Enkele maanden verder kan Elsa alleen maar zeggen dat de opleiding haar enorm goed heeft opgevangen. “Je moet het wel meer zelf doen dan in het voortgezet onderwijs, maar je wordt ook goed geholpen. Ik moet meer doen in korte tijd, maar op een luchtige manier weten ze ons steeds te herinneren aan de deadlines.”
Belangrijkste succesfactor
De persoonlijke aandacht noemt ze als belangrijkste succesfactor. Ze heeft een mentor, ze kan vragen stellen aan tweedejaars studenten en er is ook nog een decanaat. “We hebben hun persoonlijke nummers en kunnen altijd appen of via Teams een afspraak maken.”
Als ze meer ondersteuning nodig heeft, pakken docenten dat goed op. “Vooral is het belangrijk om je gezien te voelen, zeker nu veel lessen online plaatsvinden. Anders kom je in een isolement terecht. Gelukkig heb ik ook nog mijn stages.”
Proefstuderen
Julia deed na 5 vwo mee met de Summerschool Geneeskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens de hittegolf van die zomer volgde ze een week lang dagelijkse colleges en vaardigheidslessen over het hart. Ze maakte nieuwe vrienden en voelde zich al snel helemaal thuis. Hoewel ze ook ingeloot werd voor Bouwkunde, koos ze vol overtuiging voor Geneeskunde in Rotterdam. “Ik heb een reëel beeld gekregen hoe een studieweek eruitziet.”
Toegankelijke docenten
Dankzij de praktijklessen komt ze in deze coronatijd regelmatig op de universiteit. Voor de 400 eerstejaars is volop persoonlijke aandacht, merkt ze. Dat helpt haar enorm. “Docenten informeren vaak hoe het gaat. Ze zijn best empathisch en heel toegankelijk. Dat had ik niet gedacht.”
Haar belangrijkste tip voor een goede aansluiting is niet voor de opleidingen, maar voor aankomende studenten. “Ga echt naar de open dagen, oriënteer je grondig en ga proefstuderen. Ik had niet alleen plan A en B, maar ook nog plan C.”
Tips van Elsa en Julia voor een goede aansluiting:
Tekst: Sigrid van Iersel