Met deze terugblik delen we de presentaties en verslagen van het plenaire deel en de deelsessies.
Beste collega,
Op dinsdag 10 maart jl. vond onder grote belangstelling van collega’s uit het vo en ho de werkconferentie ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho‘ plaats. Wij kijken terug op een geslaagde middag met veel inspirerende deelsessies, vaak verzorgd in een samenwerking tussen het vo en het ho. Aan het einde van de conferentie vond de officiële toetreding van de Erasmus Universiteit Rotterdam plaats als partner van het samenwerkingsverband, een speciaal moment in de regionale samenwerking. Vanaf nu is vo-hbo dus vo-ho! Met deze terugblik delen we graag de presentaties en verslagen van het plenaire deel en de deelsessies.
Wil je meer informatie? Mail ons via: samenwerkingvo-ho@hr.nl, dan nemen we contact met je op. Wij hebben helaas moeten besluiten om de jaarafsluiting op 4 juni a.s. vanwege de coronacrisis te annuleren.
Wij wensen u veel gezondheid en sterkte toe voor de komende tijd!
Met vriendelijke groet,
namens het samenwerkingsverband vo-ho,
Ellis Wertenbroek en Carla Spek
programmaleiders
www.aansluiting-voho010.nl
Gastspreker Dick van der Wateren
Waarom verwonderen in het onderwijs?
Verwondering is de denkhouding die niets als vanzelfsprekend aanneemt en die alles bevraagt. Door jongeren in projecten maar ook in reguliere lessen ruimte voor verwondering te bieden, leren we hen nadenken over zichzelf, over anderen en de wereld. Schoolse kennis wordt daarmee levende kennis die hun leven betekenis geeft. Het helpt hen te groeien tot zelfstandige wereldburgers die in staat zijn zelf te oordelen, onafhankelijk van (zelfbenoemde) autoriteiten. Dick van der Wateren, auteur van Verwondering (2016); https://deverwondering.amsterdam/.
Klik hier voor de presentatie.
Hoe staat het met LOB op mijn school?
De LOB-scan biedt inzicht
De LOB-scan geeft inzicht en biedt houvast om het gesprek aan te gaan over hoe LOB momenteel ingevuld wordt op jouw school. Met de uitkomsten komen alle aspecten van LOB in beeld en kan een start gemaakt worden met het verbeterproces dat jij en je team, afdeling of school in willen zetten. Klik hier voor de presentatie.
Mentortraining ‘Studeren in het ho’
De werkgroep LOB heeft een eerste versie van de mentortraining ´Studeren in het ho´ ontwikkeld. Hierin is aandacht voor zowel het hbo als het wo. Het doel van deze training is om de kennis van het ho bij de mentoren op te frissen, zodat zij de leerlingen beter kunnen ondersteunen in het proces van de studiekeuze. Zie de presentatie, de bijbehorende placemat en het verslag van de werksessie.
Vaardigheden voor de toekomst
Best Practices
Vanuit twee vo-scholen zijn allereerst best practices gedeeld. Daarna zijn de eerste versie van het hbo- en wo-vaardighedenraamwerk gepresenteerd en is besproken welke vaardigheden min of meer worden gemist bij de hbo-vaardigheden. Daarnaast werd veel kennis uitgewisseld over de implementatie van vaardigheden. Het vaardighedenraamwerk is naar aanleiding van deze werksessie aangepast en zal worden besproken bij het eerstkomende Leernetwerkoverleg.
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven (TOL)
Hoe krijg je TOL de school in?
De ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en studenten bepaalt in hoge mate de kans op hun studiesucces. Een leerling of student die taalvaardiger is, leest bijvoorbeeld sneller, leert sneller, kan zich beter uitdrukken en maakt toetsen daardoor beter. Daarom zou iedere docent een taalbewuste docent moeten zijn. In deze sessie werden docenten van vo en ho geïnspireerd hoe je aan de slag kunt gaan met taalontwikkelend lessen (TOL) en hoe TOL een plek binnen de school/opleiding kan krijgen. Zie hier de presentatie.
Kleine schrijfopdrachten met groot effect bij alle vakken
Met korte schrijfopdrachten, direct gekoppeld aan de vakinhoud, kun je effectief werken aan beter inzicht in de leerstof én aan een betere schrijf- en uitdrukkingsvaardigheid van leerlingen en studenten. In deze werksessie werd de ‘Hochmanmethode’ geïntroduceerd, waarbij ‘leren schrijven’ en ‘schrijvend leren’ worden gecombineerd. Deze methode is toepasbaar binnen alle vakken en op alle niveaus. De focus lag op enkele simpele maar krachtige formats voor zinsbouwopdrachten, waarmee onder meer betere beantwoording van toetsvragen bereikt kan worden. Zie hier de tekst van de werksessie en ook: www.thewritingrevolution.org
Docentenhandleiding PWS
PWS en onderzoek hbo onder een vergrootglas
De docentenhandleiding profielwerkstuk (PWS) is een feit en een aanwinst voor ieder die zich in het vo en hbo bezighoudt met begeleiding van onderzoek. De handleiding bevat suggesties en heel veel templates hoe jij als docent je leerlingen/studenten op weg kunt helpen bij de verschillende onderzoeksfasen. Zie de presentatie voor meer informatie.
Beoordeling onderzoek
PWS en onderzoek hbo beoordeeld
Beoordeling van het profielwerkstuk (PWS) wordt als moeilijk ervaren en zou in lijn moeten zijn met beoordeling van onderzoek in de propedeuse van het hbo (en andersom). Met bestaande rubrics van vo-scholen voor de beoordeling van het PWS werden in deze werksessie daadwerkelijk profielwerkstukken beoordeeld. Die beoordeling was weer aanleiding voor een inspirerende discussie onder de deelnemers. De komende tijd wil de werkgroep komen tot één rubrics ter beoordeling van het PWS. Zie de presentatie voor meer informatie.
Tips en tricks voor PWS-begeleiding in het vwo
Wat heb je nodig als docent om leerlingen goed te kunnen begeleiden bij hun PWS? Hoe stel je een onderzoeksvraag op? Welke onderzoeksmethoden kunnen leerlingen gebruiken? Wat zijn handige werkvormen en templates? Er wordt gewerkt aan een leerlingenhandreiking. Bekijk alvast de praktische handvatten die je helpen bij de begeleiding van leerlingen.
Vaardigheden economisch domein
Wat biedt het vo aan? Wat is er nodig op het hbo?
In 2015 kwam de werkgroep vakinhoudelijke aansluiting economie tot de conclusie dat de vakken economie en M&O (nu BE) inhoudelijk goed aansluiten op de economische hbo-opleidingen. Toch ervaren docenten in het hbo een gemis aan o.a. rekenkundige en onderzoekende vaardigheden bij instromende studenten. In deze werksessie werd duidelijk dat o.a. tekstbegrip, het verschil tussen feit en mening en schrijfvaardigheid een belangrijke rol spelen bij studiesucces.
Zie hier het verslag.
Digitaal wiskundeonderwijs
The do’s and don’ts
Docenten van de opleidingen Werktuigbouwkunde en Chemische Technologie van Hogeschool Rotterdam deelden hun ervaringen met digitaal wiskundeonderwijs en toetsen en gaven inzage in de methodes waarmee ze werken. Gecombineerd met een goede onderwijskundige inbedding blijkt dit al direct te leiden tot opmerkelijk betere resultaten. Lees hier het verslag.
Doorstroomcijfers
Samen op zoek naar studiesucces
De ‘sneak preview’ van de verzamelde gegevens rondom doorstroomcijfers gaf inzage in het grillige patroon van studiesucces. Schoolcijfers op het voortgezet onderwijs zijn op dit moment de grootste voorspeller van studiesucces in het hoger onderwijs. Binnen deze werksessie werd het gesprek aangegaan over de gewenste effecten van het samenwerkingsverband, de implementatie van de producten en welke effecten gemeten moeten worden in het kader van een betere aansluiting vo-ho. Zie hier de presentatie.
Erasmus Universiteit Rotterdam
Officieel partner samenwerkingsverband vo-ho
De werkconferentie werd afgesloten door het ondertekenen van een convenant tussen de Rotterdamse hogescholen, de voorzitters van de onderwijskoepels en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarmee wordt ook een wens vervuld van veel vo-scholen die graag zien dat hbo en wo gezamenlijk optrekt in de regio. De samenwerking is al vanaf september jl. bij verschillende werkgroepen van start gegaan.